Onderwijs aan het jonge kind
Op de Suringarschool willen wij onderwijs aan het jonge kind aanbieden op een ontwikkelingsgerichte wijze, waarbij we werken vanuit thema’s. Standaard komen de jaarlijkse thema’s als feesten en seizoenen aanbod. Spel is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Wij bieden een rijke leeromgeving waarin het jonge kind zichzelf en de wereld kan ontdekken en onderzoeken. Door het werken met thema’s krijgen de onderwijsinhouden en activiteiten betekenis voor kinderen. De rijke leeromgeving wordt gecreëerd door te werken met een atelier, rollenspelhoek, bouwhoek, lees-schrijf-kwebbelhoek met vertelspeeltafel, spelletjes- en compositiehoek, exploratiebak en tablets. Wij stemmen ons onderwijs af op de verschillen tussen kinderen en streven daarbij naar het hoogst haalbare voor ieder kind. In het spel uiten kinderen waar zij staan in hun ontwikkeling en welke hulp zij kunnen gebruiken. Aan het gedrag van een kleuter kan de leerkracht zien welke vorm van ontwikkelingsstimulering het meest passend is. De leerkracht handelt hier naar door het spel te begeleiden en betekenisvol te maken, zodat de kinderen optimaal kunnen ontwikkelen.
Op de Suringarschool maken we gebruik van de SLO-leerlijnen die in het volgsysteem Digikeuzebord staan weggeschreven. De activiteiten en doelen worden bijgehouden en geëvalueerd. Zo kunnen we de ontwikkeling nauwgezet volgen. Mocht blijken dat een kind herhaling nodig heeft wordt de activiteit nogmaals aangeboden of wordt er een andere bijpassende activiteit bedacht om dit doel te herhalen. In de weekplanning is te lezen wat er tijdens het kringmoment aan bod komt; nieuwe hoeken die geïntroduceerd worden, letters die aangeboden worden, met sprongen vooruit, prentenboeken die voorgelezen worden, liedjes die aangeboden worden.