De leerontwikkeling
De leerontwikkeling van uw kind wordt gevolgd door toetsen. Wij gebruiken toetsen van de methodes de we gebruiken, maar ook de toetsen die door CITO ontwikkeld zijn. Wij zien het kleuterontwikkelboek en het rapport als een verslag van de ontwikkeling van uw kind. Deze worden mede gebaseerd op de resultaten die tijdens de toetsen behaald zijn.
Interne begeleider
Onze school beschikt over een Interne Begeleider. De interne begeleider bekijkt samen met de leerkracht welke ondersteuning er aan de groep besteed moet worden. Het behoort tot de taken van de school om het onderwijs zo in te richten dat de ontwikkeling van kinderen centraal staat, waarbij vooral wordt uitgegaan van de kwaliteiten van de kinderen.
Ondersteuning
Voor veel kinderen zal het reguliere programma volstaan; soms is er extra ondersteuning nodig. Het streven is om de ondersteuning in de klas te organiseren. Het onderwijs op onze school is daarom zo ingericht dat er adequaat afgestemd kan worden op de instructie- en ondersteuningsbehoefte van de kinderen. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen dit aangeboden tijdens de verlengde instructie in de groep. Soms levert extra ondersteuning door de leerkracht in de groep onvoldoende resultaat op als aanpak van het leerprobleem. Wij gaan dan met u in gesprek en kunnen ook de expertise van derden inroepen. Dit is bijvoorbeeld iemand van het speciaal onderwijs of een jeugdarts. Soms bespreken wij een leerling het Knooppunt overleg, zie onder. In totaal onderscheiden wij 5 ondersteuningsniveau's. Hier kunt u meer over lezen in onze Algemene Schoolgids.
Als u zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw kind, spreek daar dan eerste met de leerkracht van uw kind over.
Knooppunt
Als wij op school onvoldoende tegemoet kunnen komen aan de ondersteuningsbehoefte van een leerling organiseren wij een Knooppunt overleg. In dit overleg zitten naast de ouders en de school ook de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en de gemeentelijke toegang. Dit zijn de kernpartners. Er kunnen ook incidentele partners aansluiten bij dit overleg. Per hulpvraag bekijken wij wie wij hiervoor uitnodigen.
Schoolmaatschappelijk werk
Schoolmaatschappelijk werk ondersteunt ons in het signaleren, oppakken en eventueel begeleiden van psycho-sociale problemen bij leerlingen. Dit gaat altijd in overleg met de ouders. U als ouder heeft ook de mogelijkheid om met de maatschappelijk werkster in gesprek te gaan over het welbevinden van uw kind. Ook kunt u haar opvoedkundige vragen stellen. Samen kan er dan gezocht worden naar een gepaste oplossing. U kunt via de leerkracht van uw kind een gesprek met de maatschappelijk werkster aanvragen.